Netflix – filmdominanten

Inlägget är del 15 av 16 i serien Sveriges medieföretag 2017

När det gäller strömmad film så är Netflix dominanten i Sverige. 37% av befolkningen anger att de hade tillgång till Netflix år 2016. Veckoräckvidden som redovisas i andra undersökningar uppges vara 59% samma år. Detta kan jämföras med HBO Nordic där motsvarande siffror är 8% respektive 14%. Det gör Netflix cirka 4 – 4,5 gånger så stort som HBO Nordic.

Andra stora aktörer på marknaden är Viaplay (Kinnevik/MTG) och C-More (Bonnier). Netflix har lite över 1 miljon abonnenter vilket är lika många som alla andra liknande tjänster ihop, dvs 50% av abonnenterna.

Netflix har inget dotterbolag i Sverige och redovisar ingen som helt omsättning för Sverige eller i Sverige. HBO Nordic AB omsatte totalt cirka 600 miljoner kronor år 2016 vilket skulle motsvara en omsättning för Netflix på omkring 2,5 miljarder kronor. Netflix omsätter därmed lika mycket som Viasat/Viaplay på TV-sändningsområdet allt som allt.

Netflix har också blivit en allt större producent av eget material och är inte längre bara en tjänst som ger tillgång till andras filmer och TV-serier som det var från början. Idag är Netflix världens största producent av filmer och TV-serier.

Internationellt har Netflix mer än 100 miljoner abonnenter och tjänsterna är tillgängliga i alla länder förutom Kina (delvis tillgängliga via Baidu-ägda iQiyi), Nordkorea, Syrien och på Krim. Omsättningen är 9 miljarder dollar och antalet anställda 3 500. Företaget grundades av Reed Hastings och Marc Randolph men ägs idag huvudsakligen av institutionella aktieplacerare.

Diagram från Audience Project

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Navigation<< Google – sökgigantenHBO Nordic >>
Advertisements

2 Replies to “Netflix – filmdominanten”