Mediebolagen – Spotify

Spotify är idag Sveriges största medieföretag. 2021 gick företaget om det företag som var störst 2020, Telia Company AB.

Moderbolaget för Spotify, Spotify Technology SA, är beläget i Luxemburg. Med stor sannolikhet för att de vill betala så lite skatt som möjligt. Bolaget är börsnoterat på New York-börsen. Det svenska dotterbolaget heter Spotify AB. Huvudkontoret för koncernen är beläget i Stockholm och två av de största ägarna är svenskar. Det är grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon. Idag äger de 16,7% respektive 10,9% av aktierna i företaget.

Övriga större delägare är Baillie Gifford & Co (äger 11,5% av aktierna) som förvaltar ett antal fonder, investmentbanken Morgan Stanley som äger 9%, det kinesiska internetföretaget Tencent Holdings med 8,7% och fondförvaltningsbolaget T. Rowe Price Group Inc som via dotterbolaget T. Rowe Price Associates Inc kontrollerar 7,4% av aktierna.

Historia

Spotify lanserades i november 2008. I mars 2011 lanserades Spotify i USA och fick draghjälp av Napstergrundaren Sean Parker och Facebookgrundaren Mark Zuckerberg. I juli 2017 fanns Spotifys tjänster etablerade i 61 länder med drygt 140 miljoner användare, varav 60 miljoner betalande prenumeranter. Idag finns deras tjänst i mer än 180 länder.

I december 2017 ingick Spotify ett strategiskt samarbete med kinesiska Tencent, då företagen bytte aktieposter med varandra. Bytet resulterade i att Spotify blev ägare till 9 % av Tencent Music Entertainment, samt att Tencent blev ägare till 7,5 % av Spotify. 2019 utökade Tencent sitt innehav till 9,2 %. Spotify har utökat ägandet i Tencent Music Entertainment till 16,9%.

Nästan tio år efter lanseringen, i april 2018, börsintroducerades Spotify i New York.

Uppköp

Företaget har under sin existens köpt upp en rad olika tjänster och företag. I maj 2013 köptes musikappen Tunigo och 2014 musikanalysföretaget EchoNest. 2015 köpte de musikanalysföretaget Seed Scientific och de sociala medieföretagen Cord Project and Soundwave, 2016 sociala medieföretagen CrowdAlbum och Preact samt under 2017 analysföretaget Sonalytic, TV-appen MightyTV, databasföretaget Mediachain, AI-företaget Niland och musiktjänsten Soundtrap.

Uppköpen fortsatte under 2018 med köp av licensföretaget Loudr, poddplattformarna Gimlet Media och Anchor FM Inc plus ett antal podcastar. 2019 köptes musikplattformen SoundBetter liksom poddplattformen Parcast och ytterligare några podcastar.

Under 2020 fortsatte uppköpen av podcastar, poddplattformar som Megaphone, appupptvecklaren Betty Lags med deras sociala medietjänst Locker Room (numera Spotify Live).

2021 expanderade företaget in på ljudboksmarknaden genom köp av ljudboksföretaget Findaway inklusive OrangeSky Audio. De köpte också poddcastteknikföretaget Whooshkaa, ljudföretaget Sonantic, poddreklamföretagen Chartable och Podsights, musikspeltjänsten Heardle. 2022 har de köpte Kinzen, en tjänst för moderering.

Spotify idag

Spotify är idag framförallt en musiktjänst för strömmad musik men har övertid expanderat med nya tjänster såsom poddar och ljudböcker. De har totalt 456 miljoner användare. Företaget finansieras med reklam och abbonnemang. Största konkurrenterna är Apple Music, Amazon Music, Qobuz, Tidal och Youtube Music. Apple Music har ett större musikbibliotek än Spotify.

Företaget har idag cirka 9 800 anställda varav ungefär 1 900 i det svenska företaget Spotify AB. Omsättningen i Spotify AB var 60 983 miljoner SEK varav 3,3 miljarder härstammar från den svenska marknaden. Totalt finns musik från cirka 7 miljoner artister på deras tjänst. Totalt mer än 80 miljoner låtar. Spotifys marknadsandel (andelen av antalet prenumeranter på musiktjänster) var 33,37% är 2021.

Läs mer:

Ett svar på “Mediebolagen – Spotify”

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.