Staël von Holstein och Icon Medialab

Johan Staël von Holstein har samma namn den adliga familjen Staël von Holstein. Han är dock inte adlig själv och hette från början inte Staël von Holstein. Hur han fått det namnet vet jag inte, men det har säkert gynnat honom i hans affärer. Affärer och aktiviteter som oftast inte varit speciellt framgångsrika.

1996 grundade Johan Staël von Holstein, Jesper Jos Olsson, Erik Wickström, och Magnus Lindahl internetkonsultbolaget Icon Medialab. Det börsnoterades på SBI-listan (numera NGM Equity) 1998. Björn Nordstrand var en av de första att ställa upp med kapital.

Icon växte i en mycket snabb takt första åren, dels organiskt men även genom att köpa upp konkurrenter. Redan år 2000 redovisade Icon en omsättning på cirka 1,7 miljarder kronor men utan att lyckas redovisa positivt resultat. I likhet med andra bolag under IT-bubblan gick Icon Medialab aldrig med någon egentlig vinst.  Ulf Dahlsten var under en period vd för bolaget sedan år 1999 men avgick 25 januari 2001, i samband med en preliminär kvartalsrapport som visade att bolaget hade gjort en förlust på 140 miljoner kr sista kvartalet 2000. Icons finanschef Rens Buchwaldt tog över som VD omedelbart efter Dahlsten. Bolaget var i själva verket inget annat än en uppblåst ballong utan någon som helst vinstgivande verksamhet och svenska Icon Medialab begärdes i konkurs:

Samtidigt fortsatte Icon Medialab att växa. År 2000, fyra år efter start, hade Icon en omsättning på 1,7 miljarder kronor. Men resultatet var allt annat än lysande, minus 200 miljoner. De många kaotiska turerna och märkliga finansiella piruetter som blev allt mer kännetecknande för Icon slog också hårt mot bolagets förtroende. Någonstans här inleddes början till slutet.

Ulf Dahlsten äntrade scenen på sensommaren 1999 efter att Franco Fedeli fått sparken. På våren 2000 inleddes så den stora dotcom-döden. Bubblan sprack och börskurserna rasade. Marknaden försvann nära nog över en natt. År 2001 tappade Icon 35 procent av sin omsättning och Ulf Dahlstens uppdrag blev allt mer omöjligt och allt mer ifrågasatt. Både han och Björn Nordstrand, ordförande, kritiserades hårt för överoptimistiska prognoser. I januari 2001 faller så Ulf Dahlsten, några månader senare kastar Björn Nordstrand in handduken. Även Johan Staël von Holstein försvinner för gott från företaget under det året.

Att svenska Icon begärdes i konkurs i går kom knappast som en chock, tvärtom. Men historien blir inte mindre dyster. De storslagna drömmarna om en helt ny internetindustri har förvandlats till en mardröm för anställda och aktieägare.

Flera av de ursprungliga grundarna av Icon sålde av stora poster aktier innan kursen sjönk som en sten. I december 2001 presenterades avsiktsplaner för ett samgående med den nederländska konkurrenten Lost Boys och i januari 2002 genomfördes fusionen. Lost Boys grundades av Michiel Mol, då delägare i bl.a. Spyker Cars och F1-stallet Force India. Han var också en av de större ägarna i LBI som det sammanslagna företaget kom att heta. Två år senare bytte bolaget namn till LB Icon AB. År 2006 gick bolaget ihop med Framfab under namnet LBI International AB. Icon Medialab används idag endast som namn för LBI InternationalsMadrid- och Milanokontor. 2010 köptes LBI upp av Obtineo, varpå LBI avlistade sigfrån Stockholmsbörsen. Obtineo bytte samma dag namn till LBI och ett år senare fusionerade detta företag med Bigmouth Media. Totalt hade företaget LBI International omkring 1800 anställda år 2011. Idag heter företaget nåt annat.

Andra bolag som Johan Staël von Holstein varit med och grundat innefattar Speed Ventures och Letsbuyit.com. Inget av dessa företag har varit några framgångar och Letsbuyit.com gick i konkurs år 2001. Idag används namnet av ett annat företag med en annan inriktning.

Han var VD för Iqube som han skapade 2004 fram till juli 2009, då han på uppmaning av styrelsen fick lämna sin post. Iqube var en så kallad företagsinkubator och blev inte heller det ett speciellt framgåmgsrikt företag. En del menar dock att han tillskansade sig en hel del pengar under sin tid i bolaget:

Realtid.se har talat med flera entreprenörer som lockades till Iqube med rundhänta löften om guld och gröna skogar, mot att de släppte ifrån sig upp till tio procent av aktierna i sina bolag.

En del av Realtid.se:s källor vill till och med gå så långt som till att beskriva hela Johan Staël von Holsteins upplägg som ett bedrägeri där han med hjälp av entreprenörerna berikade sig själv.

– Han gjorde en fantasivärdering på bolagen och lyckades locka till sig nytt kapital från Investor och Sjätte AP-fonden, pengar som entreprenörerna sedan aldrig såg röken av, säger en källa med insyn till Realtid.se.

Johan Staël von Holstein var dragplåstret men entreprenörerna fick bara se honom på håll.

– Han uppträdde som en statsminister, omgiven av assistenter som antecknande allt han sa, säger en källa.

Flera entreprenörer uttrycker nu en enorm besvikelse riktad mot Johan Staël von Holstein, mannen bakom Iqube.

Men bilden är sammansatt och andra entrerprenörer menar att Staël von Holsteins Iqube varit en bra hjälp för deras företags utveckling.

– Iqube har fungerat bra. Jag känner inte igen kritiken mot Johan, säger Daniel Pasztor, vd på Adaption Media.

En av de kritiska är Jonas Lindqvist, vd på bokförlaget BTM.

– Vi blev lovade allehanda hjälp, att inom ett år få in nytt kapital tillbolaget. I gengäld fick Johan tio procent av bolagets aktier. Men Johan höll inte sina löften, säger Jonas Lindqvist.

Nu har BTM lämnat Iqube, en erfarenhet rikare, men en tiondel av aktierna fattigare.

– Iqube gjorde fantasivärderingar av portföljbolagen. Det kom ner olika personer vid olika tillfällen och pratade framtid, vad vi skulle omsätta och sälja, säger Jonas Lindqvist.

– Men pengarna som kom in till Iqube delades aldrig ut till portföljbolagen, säger Jonas Lindqvist.

Entreprenörerna lovades också erfarna coacher som skulle guida deras bolag till framgång och nytt kapital.

– Men coacherna som anställdes på Iqube var färska handelsstudenter och det var svårt för en nyexad kille eller tjej att hjälpa oss entreprenörer. Dessutom var intresset för vår verksamhet svalt, eftersom det inte innehöll en världsomspännande affärsidé, utan bokutgivning i Sverige, säger Jonas Lindqvist på BTM.

Han har varit aktiv kolumnist och samhällsdebattör och har släppt två böcker, varav den ena är ”Inget kan stoppa oss nu” 1998. I december 2007 valdes han in i Statens kulturrådett uppdrag som han lämnade i september 2008 efter omfattande kritik och dålig närvaro och aktivitet från hans sida. Under hösten 2004 på TV3 var Staël von Holstein med i juryn i TV-serien Rivalerna (inspirerad av amerikanska serien The Apprentice), där yngre entreprenörer tävlade mot varandra om ett jobb inom Kinnevik-koncernen.

Efter misslyckandet med Iqube och i Statens Kulturråd flyttade han till Singapore för att pröva sin lycka där. Det gick inte mycket bättre det. Han försökte starta ett it-bolag med namnet MyCube men misslyckades återigen och det blev aldrig någon egentlig verksamhet. Efter tre år fick han sluta som VD även i detta projekt.

Av de andra personerna bakom Icon Medialab är Erik Wickström och  Jesper Jos Olsson sysslar/har sysslat med affärer i Kina tillsammans med Gerard De Geer och har utpekats som skyldig till svartbygge på Gotland.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen 2011.

Ett svar på “Staël von Holstein och Icon Medialab”

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.