Tärntank

Inlägget är del 1 av 12 i serien Donsörederier

I flera fiskelägen har tidigare fiskarfamiljer satsat på rederiverksamhet. Främst gäller detta Donsö i vår tid. Men tidigare har det också gällt många fiskelägen på Orust och Tjörn.

Det största rederiföretaget på Donsö är Tärntank som har ett managementbolag i Sverige, Tärntank Ship Management AB som har cirka 10 anställda. VD är Tryggve Möller och i  styrelsen för företaget sitter också Anders Yngve Josef Ulfvarsson, Marita Kristensson och Rigmor Yvonne Möller.

Huvudbolaget i koncernen är dock numera danskt och heter Terntank Rederi A/S med huvudkontor i Skagen. Detta bolag äger tankfartygen och har cirka 15 anställda. Det handlar om 8 tankers för kemiprodukter på mellan 8 000 och 15 000 ton dödvikt (dwt). Styrelsen i Terntank Rederi A/S består av Poul Erik Nielsen, Steen Frydkjær Andersen, Thomas Wilkens Andersen, Arne Tryggve Möller, Jens Pedersen Buchhave, Marita Kristensson, Rigmor Yvonne Möller och Sigurd Peder Viseth. I företagsskoncernen ingår även Tarn Chartering AB och Tarn Energy AB som är dotterbolag till Terntank Rederi A/S med två anställda var.  Tarn Chartering är på väg att likvideras. Även danska Tern Skagen Management A/S med över 100 anställda ingår i koncernen som moderbolag.

Tärntank grundades ursprungligen 1904 som en diversehandel på Donsö som sålde livsmedel, förnödenheter och bränsle till öns fiskebåtar. Grundare var Kristen Andreasson  och hans fru Adela. Kristen Andreasson byggde en stor anläggning för lagring av bränsle på Tärneskär. 1911 fick han sitt första fartyg levererat, ett fartyg för leveranser av bunkerolja kombinerat med möjligheter till fiske. Några år efteråt levererades det andra fartyget och 1929 fick han sin första renodlade tanker. Handelsdelen av verksamheten heter idag Northern Energy Services AB (tidigare Donsö Bunkerservice) ingår i en koncern vars moderbolag heter Northern Activity AB.

Kristen Andreasson sonson Sven-Olof Kristensson skapade en egen rederiverksamhet. 1958 köpte han sin första tanker. Den köptes från Shell och förutom Sven-Olof Kristensson var även Einar Fhager delägare tillsammans med Sven-Olof Kristenssons mor Karin Nordin. Fartyget på 370 dödviktston (dwt) döptes om till Tärnsjö. 1959 övertogs fartyget av det nybildade rederiet Tärntank Rederi AB. Samma år köptes ytterligare ett fartyg som fick namnet Tärntank och var på 470 dwt. I rederiet spelade också Sven-Olof Kristenssons styvfar Olof Nordin en viktig roll. Förutom Sven-Olof Kristensson var även bröderna Sture och Willy Johansson samt Karin Nordin (Sven-Olofs mor) nu delägare. Även Shell hjälpte till genom att skriva ett långtidskontrakt med Tärntank Rederi AB. Ett kontrakt som förnyades 1963. Rederiet expanderade därefter kraftigt under 1960- och 1970-talet.

Tarnbris

Tarnbris

1974 köpte bolaget också varvet på Donsö. Men varvet lades ner redan 1981. I styrelsen för Tärntank Rederi AB satt vid denna tid Willy Johansson, Sture Johansson, Sven-Olof Kristensson, Karin Nordin och Olle Nordin. Willy och Sture Johansson sålde sin andelar i Tärntank år 1980. Bröderna Johansson grundade istället det egna rederiet Vingatank Rederi AB.

Sven-Olof Kristenssons barn blev senare också aktiva i företaget, dottern Ann Olofsson ett tag som VD och senare som styrelseordförande, svärsonen Tryggve Möller som VD ett tag och sonen Olle Kristensson som VD ett tag. Allt större och allt fler tankbåtar hamnade i bolagets ägo. Slutligen flyttade huvudkontoret till Danmark 2009, säkert som ett resultat av att Danmark då hade förmånligare villkor för sjöfartsverksamhet än vad Sverige hade. Olle Kristensson med familj flyttade också till Danmark. Idag äger koncernen 12 mindre tankfartyg som alla har dansk flagg.

Moderbolag för verksamheten är danska Terntank Rederi A/S men detta bolag ägs genom ett holdingbolag på Cypern, Terntank Ltd. Holdingbolag på Cypern har bara ett syfte, att komma undan skatten. I Sverige finns Tärntank Ship Management AB och Tarn Energy AB. Ägare av hela koncernen är Annika Kristensson (50%), Rigmor Möller (25%) och Tryggve Möller (25%).

Kopplingarna till fisket finns dock inte i familjen Kristensson, utan i familjerna Johansson och Möller. Olof Möller var åren 1921-35 delägare i GG 715 Karin och hans söner Oskar Möller, Gustav Möller och Möller Olofsson Möller delägare i GG 160 Svea 1930-51 medan en annan bror, Olof Möller, var delägare  i GG 159 Brita tillsammans med sonen Johannes Möller och Karl Höglund mellan 1940 och 49. 1949 blev Olof Möller samt hans söner Johannes Möller, Olof Henry Möller och Arne Möller ägare av Brita, från 1951 var enbart sönerna ägare. Arne Möller var far till Tryggve Möller, idag aktiv i Terntank. En syster till den äldre Olof Möller, Anna-Stina Möller, var gift med ovan nämnde Sture Johansson.

Möller Olofsson Möller och han son Olof (Olle) Möller ägde del i GG 59 Rättvik, bröderna Olle Möller och Karl-Ivar Möller samt svågern Erik Johansson i GG 59 Rättvik 1962-65, Erik Johansson, Karl-Ivar Möller, Olof (Olle) Möller och Rune Johansson (son till Erik Johansson, bytte senare namn till Netsner) i GG 59 Rättvik från 1965.

Artur Johansson som var far till Sture Johansson ägde tillsammans med sina övriga söner Henry Johansson, Åke Johansson och Willy Johansson GG 569 Vingaborg åren 1955-60,  bröderna Henry Johansson och Bo Johansson samt Hans Johnsson med flera ägde flera olika GG 569 Vingaborg fram till och med 2001. Johannes Johansson och Albert Johansson, bröder till Artur Johansson samt den förstnämndes son Jerker Johansson ägde för sin del andelar i den första GG 742 Runö, Jerker Johansson också i den andra Runö åren 1978-87.

Övriga källor:
Fiskebåtarna & Varven 2002
Fiskebåtarna & Varven Skeppsbyggarna, 2009
fiskedonso.se
fiskebatar.se

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

NavigationVingatank och Swedia >>
Advertisements