Discovery – tredje största privata TV-företaget

Inlägget är del 11 av 16 i serien Sveriges medieföretag 2017

Discovery Networks Sweden AB är det tredje största privata TV-företaget i Sverige efter Bonniers och Modern Times Group (MTG). Det är ett dotterbolag till Discovery Communications Europe Ltd i Storbritannien som i sin tur ingår i den US-amerikanska börsnoterade Discovery Communications.  Det svenska företaget skapades när Discovery Communications köpte upp det tidigare SBS i Sverige år 2013. Antalet anställda i Sverige är omkring 170.

Under 2016 omsatte Discovery Networks Sweden AB 1 392 mkr och redovisade ett rörelseresultat på –180 mkr. Både omsättningen och resultatet var sämre än ett år tidigare. Bolaget skapades genom en fusion mellan Discovery Networks Sweden AB och Eurosport Television AB under år 2016. Eurosport köptes av den amerikanska Discovery-koncernen år 2015.

Marknadsandelen för Discovery Networks var 11 procent under 2016 med sammanlagt 13 kanaler. I kanalutbudet ingår både svenska kanaler som Kanal 5 och Kanal 9 och internationella format som Discovery, Animal Planet, TLC och Eurosport.

När det gäller strömmande TV har Discovery endast mindre marknadsandelar genom Eurosport Player och Dplay.

I styrelsen för Discovery Networks Sweden AB sitter Henriette Zeuchner, Jozef Maarten Dijkstra och Tomas Axel Janson (f. 1963).

Discovery Communications har 7 000 anställda och äga i huvudsak av institutionella placerare. Att Liberty Media (John C Malone) skulle vara största aktieägare som det står på svenska Wikipedia är så vitt jag kan förstå inte korrekt.

Discovery Communications äger bland annat:

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Navigation<< NTM – tredje största lokaltidningskoncernenGota Media – södra Sveriges stora mediekoncern >>
Advertisements