Familjen Roos ägde en gång i tiden Skånska Banken och kan anses ha utgjort en finansgrupp ihop med familjerna Malmros och Edstrand. I kretsen runt Skånska Banken ingick också företaget Facits ägarfamilj Ericsson. Fredrik Roos (1951-1991), son till Axel Roos byggde dock upp en egen företagsgrupp på 1980-talet och räknades till de rika spekulanterna på den tiden:
Fredrik Roos blev inte aktiv i familjens företag utan byggde upp ett eget litet finansimperium efter att han en tid arbetat som anställd på Langenskiölds bankirfirma (senare Carnegie) ihop med bl.a. Erik Penser och Anders Wall. Hos Anders Wall arbetade han bland annat som portföljförvaltare hos Beijerinvest och deltog som delägare i spekulationsprojektet Tresor, som bollade med industrierna i Värmland och de två bolagen Uddeholms AB och Billeruds AB.Den förmögenhet Fredrik Roos skapade genom olika spekulationer på 1970 och 80-talet utgjorde grund för uppbygget av en av Sverige största privata konstsamlingar med bland annat ”Den döende dandyn”, som sen köptes av fastighetspekulanten Hans Thulin, grundandet av Rooseum och den lilla företagsgruppen kring bolaget Parafront AB. Parafront köpte och sålde under kort tid en rad företag. Bland annat Nolato, Jonparts, FB Kedjor, och Lomond Industrier (Thomee-Hörle). Parafront tycks ha avvecklats i samband med kraschen för fastighetsbubblan och Fredriks Roos död.
Parafront introducerades 1984 på börsen utan att ha någon förhistoria. Aktierna i bolaget tecknades enbart på basis av Fredrik Roos namn som för detta portföljförvaltare hos Anders Wall. Bland de som tecknade aktier märktes Erik Penser och dennes kompanjon Göran Adielsson, Carl-Erik Björkegren, Carl Langenskiöld, familjen Roos holdingbolag Skåneintressenter, bröderna Gerhard och Peo Lindholm (Mobilia AB) samt ytterligare ett antal kända börspekulanter. En stor dominans för spekulationskapital alltså.
Fredrik Roos grundade 1988 konstmuseet Rooseum i Malmö. Dit donerade han sin samling av nordisk samtidskonst. Vid hans död övertogs museet av en stiftelse med familjen Roos, Malmö Kommun och konstmuseet Louisiana i Humlebæk som huvudmän. Senare övertogs verksamheten av Malmö kommun som beslöt att driva verksamheten som en filial till Moderna museet och stiftelsen upplöstes.
Läs mer: DN, SVD, RT1, 2, EX, Sydsvenskan1, 2, 3, GP, KVP, Resumé,
Andra källor:
Sven-Ivan Sundqvist, Ägarna och makten i Sveriges börsföretag 1986
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Roos, Fredrik Roos, Rooseum, Den döende dandyn, Malmö,Moderna museet, Parafront, Skånska Banken, Louisiana, Malmö kommun, Ekonomi, Historia, Konst,Samhälle
Ett svar på “Spekulanten Fredrik Roos”