Coffeehouse by George

Coffeehouse by George (CHBG) är en svensk kafékedja. Det första kafét i kedjan öppnades i Galleria Passagen i Stockholm 1997 och idag har företaget 29 stycken fikaställen i Sverige. 17 av dessa finns i Stockholm. De andra orter där bolaget har kaféer är Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Järfälla, Jönköping, Norrköping, Nyköping, Uppsala och Västerås. Företaget säljer bara KRAV-märkt kaffe.

CHBG är i huvudsak ett franschiseföretag, CHBG Invest & Trademark AB som ägs av George Challma och Aydi Bashe. I stort sett alla deras kaféer ägs av en lokalt förankrad kaféägare. Företaget i sig har därmed inte många anställda. CHBG Invest & Trademark AB omsatte 9 miljoner kronor år 2014 och hade bokförda tillgångar på 11,7 miljoner.

George Challma äger också flera fastighetsföretag och mindre finansbolag. Han driver dessutom Sushi Yama AB, en kedja med sushirestauranger i Sverige. Också det ett franchisebolag och utan anställda. Delägare i detta bolag är sannolikt också Sargon George som tillsammans med Ninos George driver fler av de restaurangföretag som driver lokala Sushi Yama-ställen. Moderbolaget i hans koncern är Gorge Holding AB (heter eventuellt Totoko AB). Detta företag har 70 anställda. Sannolikt driver de också några kaféer i CHBG-kedjan. George Challma och Sargon George har också bolaget Torosplan AB ihop. Detta företag ska öppna restaurang i en ny fastighet vid Torsplan i Hagastaden i Stockholm.

Bland de företag som driver CHBG-kaféer märks Coffeehouse by George Centralen AB i Stockholm som ägs av Adam Copito, och Barcaféet Nacka Forum med Suleyman Selmö som ägare. Sannolikt driver också Fornoromano Invest AB med dotterbolaget Fornoromano Holding AB en del CHBG-kaféer. Ägare av detta företag är Nancy Chamoun och sannolikt också George Challma.

George Challma har länge varit en stor sponsor av fotbollsklubben Syrianska FC. En klubb med välkända kopplingar till syrianska familjer verksamma i det så kallade Södertäljenätverket. Ett av Sveriges starkaste och mest ökänd kriminella nätverk. Om Challma fortfarande sponsrar klubben är oklart.

I många företag runt CHBG finns det inga anställda redovisade. Detta är naturligtvis märkligt och leder lätt tankarna till att allt inte står rätt till i kaffekedjans verksamhet. De må ha en miljömässigt bra profil och i det sammanhanget ta ansvar. Men hur är det egentligen med det sociala ansvarstagandet? Det verkar ärligt sagt lite si och så. Att vara franchisetagare på restaurangområdet är bra mycket otryggare än att vara anställd.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.