Spekulanterna Forss

Familjen Forss och det lilla företaget Forsinvest beskrevs 1981 i Veckans Affärer som en finansgrupp på väg upp. Detta berodde inte på att Forsinvest var så stort eller mäktigt som företag. Man hade vid tillfället bara 175 anställda. Utan det berodde på att Forsinvest då ägde 3,3% av aktierna i Volvo. En av de större posterna i företaget som ju på den tiden hade ett spritt aktiägande och räknades som en egen finansgrupp, styrd av Gyllenhammar och hans vänner i styrelsen.

1972 ägde Wictor Forss (1939-) en tredjedel av Byggnadsfirman Forss och Son AB, som förmodligen startats av hans far. Precis som många andra bygg- och fastighetsbolag på den tiden blev firman engagerad i spekulationsaffärer och 1976 hade företaget bytt namn till Förvaltnings AB Forsen och var helägt av Wictor Forss. Något år senare bytte företaget namn igen, nu till Forsinvest AB.

Genom aktiespekulationer och belåning, på samma sätt som Penser, byggde Forsinvest och Wictor Forss upp ett betydande aktieinnehav på svenska börsen i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Vid mitten av 1980-talet blir Wictor Forss och Forsinvest en del av en omfattande spekulationskarusell med stora svenska företag.

Det börjar i januari 1985 då en kontrollpost i Ahlsell köptes av Boliden. Senare samma år köpte spekulanten Bo Sandell i Skrinet upp stora aktieposter i Boliden och Ahlsell. Skrinet fick sedan problem med överbelåning. Lösningen blev att Forsinvest tog kontrollen i Skrinet och döpte om företaget till Herakles. Snart sålde dock Forsinvest sin post i Herakles vidare till Wallenbergs med mycket stor förtjänst. Wallenbergs sålde sen sin aktiepost till Douglas. Men en annan spekulant, Robert Weil hade också köpt på sig en stor aktiepost och bråk uppstod som slutade med att Weil fick kontrollen i Herakles och Douglas i Hevea och Forsinvest.

1985 hade alltså familjen Douglas, via direkt ägande genom Hevea (numera Latour) och korsägande med Boliden, skaffat sig kontroll över Forsinvest. Familjen Forss återfanns då inte längre alls bland aktieägarna. Boliden såldes dock år 1986 till Trelleborg och Forsinvest tycks ha återgått i familjen Forss kontroll.

Familjen Forss flyttade, i likhet med en del andra spekulanter som exempelvis Mörtstedt, under en period till Storbritannien. Wictor Forss och hans son Erik Forss (1965-) använde en del av pengarna man tjänat på spekulationsaffärer för att starta upp en oljeprospekteringsverksamhet i Nordamerika, bolaget Forcenergy. I slutet av 1990-talet kraschade oljemarknaden på grund av bland annat krisen i Asien och US-amerikanska delen av Forcenergy tvingades i konkurs och blev sen fusionerat med ett annat oljebolag, Forest Oil. Största ägare i detta bolag är familjen Anschutz.

Enligt Affärsvärlden så hamnade Forsinvest också i problem när Forcenergy kraschade. År 2005 rapporterades att familjen Forss var tillbaka i oljebranschen då Erik Forss valdes in i styrelsen föroljebolaget West Siberian (tidigare Vostok Nafta). 2008 fusionerade detta bolag med Alliance Oil och det fusionerade företaget bytte senare också till detta namn. Huvudägare i bolaget tycks en khazakisk affärsgrupp vara.

Erik Forss sitter i styrelsen för Alliance Oil liksom i styrelsen för de fortfarande existerande svenska familjeföretagen Forcenergy AB, Forsinvest AB och S.O.G. Energy AB samt styrelsesuppleant i Betalt och Klart i Stockholm AB och Forsinvest Fastighetskapital AB samt i ytterligare en del företag som familjen inte äger.

Utöver Erik Forss har Wictor Forss ytterligare tre barn, Lina (eg. Karolina) Forss (1967-), Katarina Forss (om detta är konstnären vet jag inte) och Ulrika Forss. Lina Forss är författare och har skrivit en relativt uppmärksammad bok, Vildängel (2005) om sin uppväxt i den svenska överklassen i Stockholm och London plus ett par böcker till.

Läs mer: AB, DN, Witchbitch, NM1, 2, Sydsvenskan, HD, SVD1, 2, 3, Dagar med enAnnan, Tara,Bokhora, Resumé, Ryssland i Sverige, NOG, PA1, 2, 3, E24, Dagens PS, Fokus,

Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen 2009.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,, , , , , , Boliden, , ,, , , ,

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.