Kiltank

Inlägget är del 9 av 12 i serien Donsörederier

Kiltank Rederi AB är ett av Donsös mindre rederier. Också ett av de nyare eftersom det grundades först 2008 när de tog över ägandet av ett mindre tankfartyg, Charisma af Donsö. Fartyget sköttes och bemannades av Kiltank AB men chartrades och befraktades av tyska OMB Ostsee Mineralöl Bunker GmbH. OMB är ett lite äldre företag, grundat år 1990. Kiltank Rederi AB har idag ingen verksamhet. I styrelsen för Kiltank AB sitter Claes Erik Fhager, hans söner Daniel Fhager, Jacob Fhager, Erik Alexander Fhager och Benjamin Fhager.

Istället har Benjamin Fhager och Sture Ingemar Claesson i år bildat bolaget Kiltank Shipping AB. Dessa två sitter också i styrelsen. Suppleanter i styrelsen är Daniel Fhager och Ann Henny Lilian Claesson (sannolikt gift med Sture Ingemar Claesson). Sirius Shipping sköter och bemannar företagets båt Donia. Sture Ingemar Claesson tillhör fiskarläkten Claesson i Fiskebäck som äger Fiskeri AB Ginneton och Gifico ApS.

Donia

Släkten Fhager har länge varit intressenter i fisket på Donsö med andelar i flera fiskebåtar över tid. Från 1911 till 1936 var bröderna Axel, Johan, Karl och Konrad Fhager delägare i GG 487 Bror. Deras bror Nils Ossian Fhager var farfar till Claes Erik Fhager.

Johan Fhagers söner Lars Johan, Ragnar och Georg Fhager var ägare av GG 413 Gunhild från 1936 till 1954. Johan Fhagers yngste son Göran Fhager var för sin del delägare i flera båtar med namnet GG 236 Holmön från 1961 till 1972.  Lars Johan Fhager och hans son Lars Erik Fhager var också delägare i GG 352 Daisy åren 1964-74. Konrad Fhagers son Bertil Fhager var delägare i vadbinderiet Nilsson & Fhager.

Karl Fhager hade sönerna Karl Gösta Fhager, Holger Fhager och Torsten Fhager. De ägde tillsammans GG 111 Judit åren 1944-47 och GG 111 Vanadis från 1947 till 1955. Därefter ägde de tre sönerna en annan båt med samma namn och nummer intill 1961. Den ersattes i sin tur av ytterligare en båt med samma nummer, namn och ägare som fanns på Donsö åren 1961-1987. Säkert har jag missat en del fiskebåtar som ägts av familjen Fhager, men det är uppenbart att flera grenar av Fhagers varit djupt engagerade i fisket på Donsö. även om just den släktgren som äger Kiltank inte varit det.

Familjen Claesson har varit fiskare sen 1977 och driver idag ett av Sveriges och Danmarks största fiskeriföretag.

Karl Gustav Claesson övertog 1977 sin första båt från sin svärfar och sina svågrar. Den hette innan övertagandet GG 205 Ganthi men bytte nummer och blev GG 1205 Ganthi för att bli GG 1205 Ginneton år 1980. Den båten såldes troligen 1986 (enligt hembygdsboken om Fiskebäck såldes den 1985) då en ny båt inskaffades 1987 som fick namnet GG 203 Ginneton. Den var systerbåt till GG 205 Ganthi. Den såldes 1998 igen.1990 bildades Fiskeri AB Ginneton och övertog då troligen också GG 203 Ginneton.

Efter att länge ha funnits i Norge köptes båten tillbaks till Sverige år 2008 varvid den fick namnet GG 202 Nimber. Huvudägare i båten var Fiskeri AB Nimber som var ett dotterbolag till Fiskeri AB Ginneton. 2011 såldes den vidare till Gifico ApS i Danmark varvid den fick numret och namnet S 202 Nimber.

1998 byggdes en ny GG 203 Ginneton, återigen en systerbåt till GG 205 Ganthi. Behölls ända till 2016 då avregistrerades som fiskebåt och året efter såldes den till Norge.

Fram till 2006 hade familjen Claesson endast en fiskebåt, men det året köpte Fiskeri AB Ginneton en mindre fiskebåt, GG 210 Vera C, kanske delvis i syfte att användas som lysbåt vid snörpvadsfiske efter skarpsill på vintern. Men den har nog alltid främst använts till demersalt fiske efter framförallt kräfta. 2011 såldes 35 % av båten till Ronny Karlsson. Båten ingår fortfarande i Fiskeri AB Ginnetons fiskeflotta.

2007 övertog Fiskeri AB Ginneton 20/100 i GG 812 Veronica av Fotö från Veronica Fiskeri AB och blev därmed helägare av båten. Ursprungligen köptes båten till Sverige år 1998 men när Fiskeri AB Ginneton blev delägare är något oklart. Fiskeri Den såldes ett år senare till Finland (där den heter Amazon) och därefter övertogs en båt från Danmark som fick då också fick namnet GG 812 Veronica av Fotö. Ägare var Fiskeri AB Ginneton med 90 av 100 andelar och Veronica Fiskeri AB med 10. 2010 övertog Fiskeri AB Ginneton de sista 10 andelarna varefter båten skrotades.

Fiskeri AB Ginneton köpte därefter en ny båt från Danmark år 2010, HG 352 Polaris, som fick namnet GG 352 Veronica. 2011 övertogs 30/100 i denna båt av Fiskeri AB Santos, Öckerö, 15/100 av Jacob Claesson, Västra Frölunda och 15/100 av Philip Claesson. 2014 sålde de sin andelar i båten tillbaks till Fiskeri AB Ginneton som sen sålde den till Lars Johansson, Mats Johansson och Inge Johansson i Träslövsläge varvid den fick namnet VG 95 Stjärnvik.

2009 köpte Fiskeri AB Nimber och Fiskeri AB Ginneton del i eller hela GG 270 Nordic som sedan skrotades ett år senare.

År 2013 köptes GG 683 Rön från Alfhild Fiskeri AB och bytte namn till GG 663 Crona samtidigt som de köpte GG 850 Odeskär från Odeskär AB och sålde den vidare till Alfhild Fiskeri AB istället för den äldre Rön. GG 663 Crona såldes till Marocko år 2016.

2016 köptes HG 62 Beinur från familjen i Tindskard och fick snart namnet GG 203 GinnetonSamma år fusionerades även Fiskeri AB Nimber och Fiskeri AB Ginneton.

Gifico ApS grundades 2010 när familjen Claesson bestämt sig för att ta sig in i det danska fisket.

Företaget övertog 2011 E 595 Simone Christina från Astrid Fiskeri A/S varefter båten avregistrerades som fiskebåt och år 2012 skrotades den. 2011 övertogs också GG 202 Nimber från det svenska systerbolaget Fiskeri AB Ginneton. Båten bytte då namn till S 202 Nimber. Den såldes 2014 till Odeskar Fiskeri A/S som har samma ägare som ovan nämnda Odeskär AB i Sverige. Båten heter numera AS 202 Neptun.

Redan året innan försäljningen av S 202 Nimber köpte Gifico ApS S 349 Cattleya från Cattleya A/S varvid den båten bytte namn till S 205 Ceton.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om 

Navigation<< Sirius ShippingOljola >>
Advertisements