1938 blev Henrik Lindström återförsäljare för Volvo i Skellefteå. Det blev starten för företaget Bil & Traktor. Inte långt därefter, 1994, fick han också Luleådistriktet. 1970 blev sonen Anders Lindström styrelseordförande i företaget. Fadern var då fortfarande VD.
Bil & Traktor är välkänt, kanske ökänt, från en arbetsmarknadskonflikt i Boden år 1977. Strejken började som en protest mot ett förslag om premielöner, dv förslaget gick ut på att återinföra ackordslöner som avskaffats på företaget redan år 1971, som förvärrades genom att direktören för bolaget, Martin Lindström, jämförde löner med veckopengar till barn. Strejken ledde till att företaget stämde arbetarna inför arbetsdomstolen. Något som gjort situationen än mer inflammerad. De strejkande avskedades och istället anställda andra, i praktiken var de nyanställda att betrakta som strejkbrytare. Såväl Martin Lindström som Henrik Lindström tycks ha agerat ganska osmidigt under konflikten.
Anders Lindström förblev styrelseordförande intill år 2000 då företaget såldes till en tidigare VD, Sven Bergman som äger det än idag.
Förutom att vara styrelseordförande i familjeföretaget var Anders Lindström haft ledningsposter i en rad stora svenska företag. Ofta företag i kris och behov av rekonstruktion eller nåt annat:
Den första uppgiften efter fil.kand-examen i Uppsala 1966 var att delta i uppbyggandet av Sundsvallsbankens marknadsavdelning. Tre lärorika år i nära samarbete med Jan Wallander.
Efter det har Anders Lindström uteslutande haft VD- eller ordförandepositioner under hela sin karria?r. Han startade Norrlands första annonsbyrå, HERA i Sundsvall. Det blev en stor och framga?ngsrik byrå. Helt enligt planerna avvecklade Anders Lindström sitt engagemang i reklambranschen efter fem a?r och familjen flyttade till Stockholm.
Sedan är listan lång över chefsuppdragen som i de flesta fall innebar rekonstruktioner eller ”företagskirurgi” om man så vill bl.a. Platzer hus, SELGA, Essve, Beijer Invest, Ericsson, Bahco, SABA/Carnegie och Sparta Holding (Sparbanksrörelsens investmentbolag). Anders Lindström lyckades på kort tid rekonstruera och få god fart på SABA/Carnegie med dess 20 000 anställda. Börskursen trefaldigades på 14 månader.
– Den mest kända rekonstruktion av ett företag som jag har haft ansvar för gäller Bahco som var konkursmässigt 1983. Tre år senare blomstrade det och blev uppköpt på mycket fördelaktiga villkor. Det gladde de 9 000 anställda som fanns i 26 länder. Själv blev jag ”årets ledare”och nästan helgonförklarad eller åtminstone rikskändis, nämner Anders Lindström med ett glatt anspråkslöst leende.
1988 fick han så erbjudande om att ta över ledningen i ett krisdrabbat bilförsäljningsföretag. Det av Byggnadsfirman Anders Diös ägda Upplands Motor. Det slutade med att Anders Lindström köpte företaget istället för att bara bli chef. Från 1989 är Anders Lindström ägare av företaget. Även Upplands Motor var (och är) Volvo-återförsäljare.
Upplands Motor AB grundades 1964 av Ernst Holmgren, Kurt Winberg och Thor-Olle Wilson. Bolaget övertog Volvoagenturen i Uppsala, Tierp och Sigtuna från Hedströms Motor AB. Efter det växte företaget i närområdet, dvs främst området mellan Stockholm och Uppsala. genom att överta agenturer från andra företag eller genom att öppna filialer.
Anders Diös AB blev ensam ägare till Upplands Motor år 1987. Företaget gick då med rediga förluster och därför kontaktades alltså Anders Lindström. Till en början sålde han alla anläggningar utan Uppsala och Märsta. Företaget blev återigen lönsamt. 1994 blev hans fyra barn delägare i företaget. 2005 började företaget också sälja Ford, 2007 kompletterades sortimentet med Renault. Försäljningen av tunga lastbilar såldes år 2005 till AB Persson Invest och två år senare öppnade företaget en anläggning i Akalla i norra Stockholm för att 2011 överta en bilfirma i Hammarby och därefter bygga nytt och öppna återförsäljning och bilverkstad i eget namn i Hammarby Sjöstad.
Idag säljer Upplands Motor Volvo, Renault, Jaguar, Ford och Dacia och har anläggningar på 5 platser från Hammarby i söder till Tierp i norr. Alla i princip längs E4:an. Företaget har ungefär 400 anställda och i styrelsen sitter förutom Anders Lindström också Nils Cecil Magnus Schmidt och familjemedlemmarna Sara Ekstrand, Wilhelmina Wiese, Oskar Lindström, Margit Lindström och Filippa Lindström.
Förutom ägandet och engagemanget i Upplands Motor har Anders Lindström fortsatt att vara aktiv i andra företag som företagsledare:
Jag har faktiskt ett kontorsrum i Akalla-anläggningen, men ägnar mig enbart åt rollen som ansvarsfull ägare. Detsamma gäller våra fyra vuxna barn – alla civilekonomer med andra jobb – de är också ansvarsfulla i ägarrollen.
– Företaget ägs till hälften av mig och min fru och den andra hälften av barnen tillsammans. I ägarbolagets styrelse ingår fyra externa ledamöter med bred näringslivserfarenhet.
– Efter köpet av Upplands Motor fortsatte jag med rekonstruktioner i 15 år. Fortfarande har jag också en hel del uppdrag på andra håll bl.a. i Folkoperan, men jag har lämnat vice ordförandeskapet i Sveriges Television och ordförandeskapet i Konserthuset och Stockholms Filharmoniska Orkester. Mitt musikintresse är stort och jag har en egen stiftelse för unga musiker.
– Familjeföretagande är viktigt för mig. Jag var därför med och startade Family Business Network, FBN, i Sverige 1996 och är dess ordförande sedan några år. FBN är ett internationellt nätverk som ägnar sig åt ägarfrågor och generationsskiftesfrågor.
Mer: DI, Entreprenör1, 2, Säljaren, DN, IVA, AS,
Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen 2014.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Bil & Traktor, Henrik Lindström, Martin Lindström, Anders Lindström, Bil & Traktor-strejken, Ab Bacho, J.S. Saba AB, Beijer Invest, Ericsson, Anders Diös AB, Upplands Motor AB, Filippa Lindström, Bilfirma, Bilåterförsäljare, Uppsala, Ekonomi, Samhälle