Sten-Åke Lindholm jobbade som mekaniker på regementet i Linköping i början av 1960-talet och hans första egna produkt lär ha varit varvräknarkåpor som han byggde och sålde på fritiden.
Lindholm reagerade mot att reservdelar till bilar var så dyra och startade därför en liten postorderfirma för bildelar och biltillbehör år 1963 i en källarlokal i Linköping under namnet ”Handelsbolaget BIL-TEMA” Efter något år utökades postorderverksamheten med en liten butik, även den i samma källare.
År 1976 hade omsättningen stigit till ca 25 Mkr och företaget flyttade till nya egna lokaler på Torvingeområdet i Linköping. Lokalytan var hela 6 000 kvadratmeter och innehöll både postorder, centrallager och en butik på nästan 250 kvadratmeter. Denna butik byggdes sedan ut till ca 2 700 kvadratmeter i början av 80-talet.
År 1983 öppnades det första varuhuset utanför Linköping. Det var även utanför Sveriges gränser nämligen i Norge. Den norska etableringen följdes 1985 av en motsvarande etablering i Finland.
Sten-Åke Lindholm har gjort sig känd för att alltid vilja ha kontroll på allt personligen vilket skapat en besvärlig arbetsmiljö i företaget. Konsekvensen har varit otaliga konflikter med facket, ständiga VD-byten och liknande. Han gillar inte heller att bli granskad:
Lindholm har inte pratat med journalister på många år. Han flyttade till Lausanne i Schweiz 1999 och året därpå slutade han som vd för Biltema. Han fortsatte dock att styra koncernen, men nu bakom kulisserna.
Sten-Åke Lindholm var alltså skriven i Schweiz, men skattemyndigheten var inte helt övertygad om att han verkligen bodde där. En månad år 2003 kollade Corren honom och det visade sig att han var på Biltema i Linköping alla vardagar utom tre. Den här granskningen gjorde Sten-Åke Lindholm rasande.
Resultatet blev att Biltema slutade annonsera i tidningen.
Corren hade tidigare rappor-terat om bråk kring företaget. Det var ständiga strider med facket, en fackbas blev utelåst, en avdelningschef portades, vd-arna byttes ut på löpande band, personalen övervakades.
Flera källor uppger att vår rapportering om företaget var en av anledningarna till att bolaget flyttade både huvudkontoret och centrallagret från Linköping till Helsingborg och Halmstad. Det finns dock även andra förklaringar, som att det var svårt att hitta lämplig mark för jättelagret i Linköping.
Postorderverksamheten lades ner 2003. Av varuhusen ägs alla idag av företaget, men tidigare fanns det franchisevaruhus, dvs varuhus med andra ägare som hyrde varumärket.
Biltemas ägarstruktur påminner om Ikeas. Moderbolaget hör hemma i Nederländerna och aktierna i det ägs av en stiftelse i Schweiz. Ett skattesmitarupplägg som är identiskt med Ikeas konstruktion och som sannolikt utformats av Göran Grosskopf som varit styrelseordförande i Biltema. Han är Sveriges främste skatteprofessor och har anlitats flitigt av Ingvar Kamprad och flera andra svenska finansfamiljer som inte vill betala skatt. Liknande ägarupplägg finns hos familjen Paulsen (Ferring) ochfamiljen Påhlsson (Pågens) men om Grosskopf haft ett finger med i spelet där har jag ingen aning om.
Idag har Biltema varuhus i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Sammanlagt har Biltema 105 varuhus (2013). Biltema arbetar med två butiksstorlekar, 4 000 respektive 6000 kvadratmeter yta. Svenska Biltema Sweden AB har cirka 800 anställda och koncernen i sin helhet omkring 2 500 anställda. Fastigheterna som företagets butiker ligger i ägs av ett separata fastighetsbolag, Buffin Real Estate, som ägs av Christina Dieker, dotter till Sten-Åke Lindholm. Företaget har genomförts sin expansion helt utan kapital utifrån, Inga lån, ingen börsnotering osv.
I sortimentet finns idag mer än 18 000 artiklar. Från att vid starten enbart bestått av bilrelaterade produkter är de nu uppdelade på åtta områden och omfattar förutom bil även bygg, fritid, hem, båt, verktyg, teknik och kemikalier.
Mer: Gäfvert, VA1, 2, SVD, AV, DPS,
Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen 2014.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Biltema, Sten-Åke Lindholm, Christina Dieker, Göran Grosskopf,Reservdelar, Biltillbehör, Ekonomi, Bilism