1908 startade Gunnar Philipson (1883-1970) det företag som 1920 fick namnet Philipson Automobil AB. Företaget var från början inriktat på försäljning och reparationer men kompletterades senare med bilimport i grossistledet, bilfinansiering, import och försäljning av bildäck samt en omfattande fastighetsförvaltning, som även inkluderade hotellverksamhet. Till en början importerade och sålde han mindre bilmärken som Loreley och Stoewer, båda tillverkade i Tyskland. Snart blev han även importör av de US-amerikanska märkena Maxwell, Abbot och K-R-TT.
1919 förvärvade Philipson generalagenturen för Dodge i mellersta och norra Sverige, från 1923 också omfattande västra Sverige och slutligen 1933 också södra Sverige.
Bilimporten kompletterades under 1920-talet med åtskilliga nya bilmärken, bl a den franskbyggda Voisin, USA-bilen Peerless och den tyska statusbilen Horch, från 1929 generalagenturen för Chrysler. Märkesfloran växte ytterligare under det följande årtiondet med Plymouth och tyska DKW. Ytterligare bilmärken tillkom liksom Harley-Davidsons motorcyklar i samband med köp av Lindblads Motor AB som också importerade fyra bilmärken.
Nästa fas i utvecklingen var övertagandet av Augustendals Fastighets AB för den av Gunnar Philipsonägda Svenska Bilfabrikens räkning. Där inleddes sammansättning av bilar 1938. På 1940-talet tog Gunnar Philipson initiativ till ett projekt för svensk biltillverkning med namnet Philipin. Troligtvis inspirerade detta till starten av Saab:s biltillverkning år 1949.
Philipson Automobil AB blev återförsäljare av Saab liksom för Simca och Mercedes-Benz. Det senar blev ett lyckokast för företaget som med tiden blev intimt förknippad med försäljning av Mercedes-Benz. 1960 skapade Saab en egen försäljningsorganisation, men Philipssons bilförsäljning fortsatte trots detta att växa. 1964 flyttade Gunnar Philipson till Schweiz och hans fru Märta Philipson (1918-1997) tog hand om mycket av den dagliga verksamheten. I praktiken ledde hon företaget vilket hon fortsatte med som styrelseordförande fram till 1983 då företaget börsintroducerades.
När Gunnar Philipson dog år 1970 hade 45 procent av aktierna i familjeföretaget redan överlåtits till de tre barnen. Trots detta var hans efterlämnade förmögenhet hela 139 milj kr. Från 1970 till 1994 var Märta Philipson varje år den rikaste personen i Sverige mätt i taxerad förmögenhet. 1972 hade Philipson Automobil 2 600 anställda, 1977 2 700. 1986 hade Christer Ericsson (Consafe) köpta en kontrollerande post aktier i Philipson Invest AB som företaget hette då, men på grund av konkursen i Consafe år 1985 kom detta innehav snart att avvecklas. En avveckling som snart också innebar att Philipson-koncernen avvecklades.
Strax efter börsintroduktionen går det nog att säga att Philipson Automobil började avvecklas. 1985 såldes en anläggning i Borås till Hedin Bil som därefter tog över allt fler av Philipsons anläggningar, kanske främst i västra Sverige:
1985 när far och son tog över Philipsons anläggning. Sedan dess har Hedin Bil blivit återförsäljare till ett 20-tal märken, bland annat Nissan, Fiat och Citroën och lagt under sig en rad konkurrenter. Det senaste stora förvärvet gjordes 2010 när Scanauto köptes upp av Hedin Bil.
1994 övertog Daimler-Benz själva importen av Mercedes-Benz till Sverige:
Mercedes-Benz Sverige AB bildades 1994 när dåvarande Daimler-Benz AG valde att själva överta all svensk importverksamhet för Mercedes-Benz från Philipsson Bil AB. 1999 flyttade bolaget till Öresundsregionen. Samma år ändrade företaget namn till DaimlerChrysler Sverige AB. 2000 övertogs importverksamheten av alla bilar från Chrysler. Den verksamheten övergick till ett självständigt bolag den 1 oktober 2007, som en följd av den internationella omorganiseringen av DaimlerChrysler-koncernen. 1 januari 2008 bytte bolaget namn till Mercedes-Benz Sverige AB.
2011 övertogs tre av Philipson Automobils anläggningar i västra Svealand av det finska företaget Veho Bil som sålt Mercedes-Benz i Finland sen 1939.
Paret Philipson fick tre barn, Gunilla Philipson (1941-2010), Anders ”Aje” Philipson (1943-), känd som kungens vän, och Thomas Philipson. Thomas Philipson utsattes 1980 för ett misslyckat kidnappningsförsök som syftade till att idka utpressning mot Märta Philipson. Kläddesignern Nina Philipson, initiativtagare till klädkedjan Nina P, är dotter till Anders Philipson i hans äktenskap med Grete Qviberg och barnbarn till Märta Philipson.
Andreas Gunnar Philipson (inte att förväxla med grundaren till TAM Group, Bo Andreas Philipson) är en son till Aje Philipson och ingår i kretsen kring kungabarnen. Han är gift med Maria Nilsdotter och aktiv i ett par företag (Story Hotel) som tillhör en företagsgrupp vid namn Stockholms Trävaru AB och ägs av familjen Fredell. Själva äger paret Andreas ”Coci” Philipson och Maria Nilsdotter Philipson företaget AGP Förvaltning AB.
Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen 2013.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Gunnar Philipson, Philipson, Philipson Automobil, Dodge,Chrysler, Mercedes-Benz, Daimler-Benz, Simca, Märta Philipson, Philipson Invest AB, Anders Philipson, Thomas Philipson, Andreas Philipson, Aje Philipson, Coci Philipson, Story Hotel, AGP Förvaltning, Ekonomi, Bilism, Historia
3 svar på “Philipson – bilkungen och hans arvingar”