Wallenius Lines, eller kanske mer korrekt Rederi AB Soya som moderbolaget heter, har sitt ursprung i en handelsverksamhet som Olof Wallenius (1902-1970) grundade år 1920, grosshandelsfirman Olof Wallenius. Snart blev han agent för Karlshamns Oljefabriker som allmänt kallas för Sojan. 1934 bildade Olof Wallenius Rederi AB Soya och köpte sitt första fartyg MT Soya. Åren efter kom en rad nya fartyg att köpas.
1944 köptes en ny MT Soya som vid leveransen var världens största tankfartyg. 1941 köptes rederiets första torrlastfartyg och man började snart transportera bilar. Flertalet småtankers såldes under 1940-talet.
Världens första specialbyggda biltransportfartyg levererades till Wallenius Lines 1955. 1957 byggdes rederiets bulkfartyg om till mer specialiserade fartyg för biltransporter. 1963 började Wallenius med Roro-fartyg som första rederi i världen. 1965 deltog Wallenius tillsammans med bland annat Broströms ochTransatlantic i grundandet av Atlantic Container Line (ACL).
Olof Wallenius dog 1970 och svärsonen John Kleberg (1930-2009), gift med Margareta Wallenius, tog över ledningen för företaget. Under hans ledning avvecklades all tankrederiverksamhet och rederiet blev ett renodlat biltransportföretag. 1977 blev Nordstjernan och Försäkring AB Sirius (bägge kontrollerade av familjen Ax:son Johnson) ägare till 25% av Rederi AB Soya.
Under 1980-talet investerade Wallenius i Christer Ericssons Consafe och bildade allt fler utländska dotterbolag. 1985 blev företaget största ägare i tankrederiet Argonaut, men redan 1994 såldes hela posten (som nu var 50% av aktierna och kapitalet) i Argonaut. 1986 köpte familjen Wallenius-Kleberg tillbaka den minoritetspost i företaget som Ax:son Johnson kontrollerade. 1989 sålde Wallenius sin andel i ACL.
50% i United European Car Carriers (UECC) köptes 1991. UECC var vid tillfället den största biltransportören till sjöss inom Europa. Två år senare köpte man brittisk Lawson Motor Co och kunde börja erbjuda biltransporter även på land. 1999 fusionerade Wallenius sin bilfartygsrederiverksamhet med Wilh Wilhelmsen och Wallenius-Wilhelmsen Logistics startade.
2002 bildades Eukor Car Carriers av Hyundais rederiverksamhet. Wallenius blev ägare till 40% och Wilh Wilhelmsen 40% och Hyundai ägde resten. Idag ägs Eukor av Wallenius (40%), Wilhelmsen (40%), Hyundai (10%) och Kia (10%). Eukor och Wallenius-Wilhelmsen är idag världens största biltransportör och står för 20% av alla fartygsbiltransporter i världen.
Wallenius-Wilhelmsen har idag 3 300 anställda och Rederi AB Soya (Wallenius) har 1 200. Eukor har kanske något tusental. UECC med 400 anställda ägs till 50% av Wallenius och till 50% av japanska NYK. Roro-bolaget ARC och med dem anknutna bolag i American Shipping and Logistics Group ägs till 50% av Wilhelmsen och till 50% av Wallenius. Antalet anställda i detta förtag kanske är några hundra.
Rederi AB Soya ägs idag av Margareta Wallenius Kleberg (1937-) och hennes barn Jonas Kleberg (1963-) och Annika Bootsman Kleberg (1965-). VD är Jonas Kleberg och i styrelsen sitter också Klas Kleberg (1936-), svåger till Margareta Wallenius Kleberg, Margareta Wallenius-Kleberg själv och Annika Bootsman Kleberg. Familjemedlemmarna brukar finnas med på listningar av Sveriges rikaste.
Huruvida Johan Kleberg, sambo med Ebba von Sydow (härstammar från redarfamiljen Broström), är släkt med ägarna till Wallenius har jag inte kunnat utröna, men möjligtvis är han väl kusin till Jonas Kleberg. Wallenius ägarfamilj har också tagit initiativ till en stiftelse, Signe & Olof Wallenius Stiftelse.
Läs mer: AV1, 2, 3, E24_1, 2, RT1, 2, DM,
Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen 2010.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Rederi AB Soya, Wallenius Lines, Olof Wallenius, Atlantic Container Line, ACL, John Kleberg, Margareta Wallenius Kleberg, Argonaut, UECC, United European Car Carriers, Wallenius-Wilhelmsen, Eukor Car Carriers, Hyundai, Kia, ARC, Jonas Kleberg, Kleberg,Annika Bootsman Kleberg, Signe & Olof Wallenius Stiftelse, Ekonomi, Historia
2 svar på “Kleberg – Wallenius Lines”