Ett företag där ägarna från början kommer från Donsö, men som har sitt säte på Saltholmen i Göteborg är Northern Activity AB. Detta företag är moderbolag för Northern Offshore Services AB, och Northern Energy & Supply AB.
Det sistnämnda bolaget var tidigare känt som Donsö Bunkerservice och ursprunget var en diversehandel på Donsö som sålde livsmedel, förnödenheter och bränsle till öns fiskebåtar med start 1904. Grundare var Kristen Andreasson och hans fru Adela. Kristen Andreasson byggde en stor anläggning för lagring av bränsle på Tärneskär. 1911 fick han sitt första fartyg levererat, ett fartyg för leveranser av bunkerolja kombinerat med möjligheter till fiske. Några år efteråt levererades det andra fartyget och 1929 fick han sin första renodlade tanker. En sonson till Kristen Andreasson var Sven-Olof Kristensson som grundade Tärntank.
Northernbolagen har totalt ungefär 150 anställda. Ägare är Michael Kristensson och David Kristensson som båda sitter i styrelsen för koncernens moderbolag, Northern Activity AB.
Northern Offshore Services (NOS) sysslar med transporter av utrustning och personal till vindkraftverk och vindkraftverksparker till havs. Northern Energy and Supply (NES) som fortfarande hör hemma på Donsö säljer smörjolja och bunkerolja till fartyg.
Bland dotterbolagen till Northern Activity AB finns också Northern Ship Management AB med kontor i Göteborg.
Ett systerbolag till Northern-koncernen är Kristensson Shipping AB (grundat som bolag 1996) på Donsö vara och det företaget ägs av Ragnar Kristensson och hans son Michael Kristensson. Ragnar Kristensson är sonson till Kristen Andreasson och kusin till Sven-Olof Kristensson. Företaget har idag tankfartyget Northern Kattegat. Kristensson Shipping har ett färöiskt dotterbolag som heter S/pf Northern Shipping.
På Donsö äger familjen också Northern Properties AB.
Det finns inga direkta kopplingar mellan den gren av familjen Kristensson som är verksamma i Northern-koncernen och fisket. Ragnar Kristenssons far Kristen Algot Kristensson var dock gift med Linnea Larsén som var dotter till Axel Larsén.
Den sistnämnde ägde från 1913 GG 565 Albatross som i stor utsträckning användes för transport av gods och passagerare. Han verkar främst ha varit fiskhandlare. Axel Larsén dog 1934 men båten såldes inte från Donsö förrän 1949. Sannolikt ägdes båten efter hans död av sonen Karl-Gustaf Larsén då denne från 1949 ägde den nya GG 64 Albatross. Den såldes 1965 och blev den andra Astrid på Hyppeln och den första Astrid med numret GG 64.
Axel Larséns söner Algot och Gunnar Larsén ägde från 1927 GG 64 Linnéa. Gunnar Larsén dog dock redan 1928 och Algot Larsén 1935. Båten såldes 1950 till Hönö.
Övriga källor:
Fiskebåtarna & Varven 2002
Fiskebåtarna & Varven Skeppsbyggarna, 2009
fiskedonso.se
fiskebatar.se
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Michael Kristensson, David Kristensson, Ragnar Kristensson, Northern Activity AB, Northern Offshore Services AB, Donsö Bunkerservice, Vindkraft, Offshore, Kristensson Shipping, Donsö, Göteborg, Sjöfart, Samhälle, Ekonomi