Furetank

1954 köpte Karl Höglund samt hans två söner Hans Höglund och Per-Gunnar Höglund sin första tanker. Detta var starten för Furetank Rederi ABRederiet äger 7 eller 8 fartyg och har management- eller befraktningsavtal för ytterligare ett tiotal fartyg inklusive Sigrid som transporterar kärnavfall och kärnbränsle på kontrakt med Svensk Kärnbränslehantering (SKB). Flera av fartygen har haft färöisk flagg som anses vara en bekvämlighetsflagg och är registrerade i Färöarnas internationella register (FAS) men företaget har i år (2017) bestämt att flagga in ett antal fartyg till Sverige igen.

Koncernen består av tre huvudföretag, förutom Furetank Rederi AB är det Furetank Chartering A/S i Danmark och Sp/f Nolsö Shipping på Färöarna. Det sistnämnda företaget står som ägare till fartygen som är hemmahörande på Färöarna och är ett dotterbolag till Furetank Rederi AB. Det är också Furetank Chartering A/S i Danmark, men inte Furetank Chartering Sweden AB. Furetank Rederi AB har cirka 150 anställda inklusive dotterbolag. I styrelsen för Furetank Chartering Danmark A/S (tidigare Milestone Maritime A/S) sitter Søren Jakob Weinreich, Lars Ove Höglund, Per Anders Höglund och Jan Albertsson.

I styrelsen för Furetank Rederi AB sitter Lars Ove Höglund, Bo Gunnar Höglund, Per Anders Höglund, Jan Albertsson, Karl Jonatan Backman Höglund och Hans Höglund (suppleant och son till grundaren). Lars Ove Höglund, Per Anders Höglund, Karl Jonatan  Backman Höglund och Jan Albertsson sitter också styrelsen för Furetank Chartering AB tillsammans med Nils Tomas Berntsson, Jan Stefan Magnusson och Søren Jacob Weinrich. Furetank Chartering AB som startades år 2012 handhar kommersiella aktiviteter för flera olika rederier:

Det nya bolaget ska ta hand om alla kommersiella aktiviteter för rederierna Furetank, Älvtank, Nolsö Shipping och Northern Shippings fartyg. De sammanlagt åtta produkttankfartygen på mellan 13.000 dwt och 17.500 dwt har tidigare skötts kommersiellt av Milestone Maritime AS i Danmark – ett bolag med kopplingar till Furetank och Älvtank som sträcker sig tillbaka till 1980-talet.

furevik

Furetank Chartering AB delar lokaler med Thun Tankers som har ett systerbolag vid namn Gothia Tankers AB i vilket Lars Ove Höglund är styrelseledamot. Gothia Tankers är ett skeppsmäkleri- och marknadsföretag som ägs av Thunrederierna (Thun Tankers), Wisby Tankers och Furetank tillsammans:

Det rör sig inte om ett skeppsmäkleri i traditionell mening.

– Gothia Tankers är en marknadsföringsplattform för tre rederier med redan etablerade varumärken, säger Joakim Lund på Thun Tankers/Gothia Tankers som jämför med flygbolagens allianssamarbeten.

[…]

Företaget får inga egna anställda utan de som arbetar med verksamheten är kvar i sina respektive rederier.

Totalt omfattar samarbetet 33 produkttankfartyg, 15 i spannet 5.000 till 10.000 ton dödvikt samt 18 i segmentet 10.000 – 40.000 ton dödvikt.

Lars Ove Höglund sitter dessutom i styrelsen för många andra sjöfartsrelaterade företag på Donsö och i Göteborg.

Furetank Chartering sköter eller befraktar också fartyg åt Rederi AB Älvtank och det tyska bolaget Rigel Schiffahrts Gmbh & Co KG samt samarbetar med Donsö Bunkerservice som egentligen är ett bolag vid namn Northern Energy Services AB vars moderbolag heter Northern Activity AB.

Då Rigel Schiffahrts fartyg i allmänhet är partrederier, vars skötsel handhas av Rigel, kan man misstänka att det finns svenska delägare i dem. Kanske Furetank-koncernen som ju till viss del verkar vara befraktare av dem, men också eventuellt också andra Donsö-företag. Även i Tyskland finns ett management och charteringföretag som har samband med Rigel, Oceanwide Shipping & Chartering Gmbh. Rigel är också delägare i ett kanadensiskt rederi, Rigel Shipping Canada Inc. Rigels VD Holger Poets är också engagerad i företaget Petro LLoyd Reederei Gmbh liksom i Rigel Schiffahrts Verwaltungs Gmbh.

Precis som de andra rederierna på Donsö finns det kopplingar tillbaks till fisket. Dessutom är många av redarna släkt med varandra.

Olof Möller var åren 1921-35 delägare i GG 715 Karin och hans söner Oskar Möller, Gustav Möller och Möller Olofsson Möller delägare i GG 160 Svea 1930-51 medan en annan bror, Olof Möller, var delägare  i GG 159 Brita tillsammans med sonen Johannes Möller och Furetanks grundare Karl Höglund mellan 1940 och 49. 1949 blev Olof Möller samt hans söner Johannes Möller, Olof Henry Möller och Arne Möller ägare av Brita, från 1951 var enbart sönerna ägare. Arne Möller var far till Tryggve Möller, idag aktiv i Terntank. En syster till den äldre Olof Möller, Anna-Stina Möller, var gift med ovan nämnde Sture Johansson delägare i Terntank och sen ägare av Vingatank. Olof Möller (delägaren i Brita, en fiskebåt sannolikt uppkallad efter Karl Höglunds fru) var själv var gift med en dotter till Karl Höglund, Maria Möller.

Möller Olofsson Möller och han son Olof (Olle) Möller ägde också del i GG 59 Rättvik, bröderna Olle Möller och Karl-Ivar Möller samt svågern Erik Johansson i GG 59 Rättvik 1962-65, Erik Johansson, Karl-Ivar Möller, Olof (Olle) Möller och Rune Johansson (son till Erik Johansson, bytte senare namn till Netsner) i GG 59 Rättvik från 1965.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,,
, , , , , , , , ,

2 svar på “Furetank”

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.