SoundCloud – Ljung och Wahlforss

Inlägget är del 4 av 5 i serien IT - den andra vågen

SoundCloud är ett musikprogram som till en början användes av framförallt mindre kända musiker, privatpersoner och musikgrupper men numer har utvecklats till en konkurrent till Spotify. Företaget SoundCloud grundades av ljuddesignern Alexander Ljung och musikern Eric Wahlforss år 2007. De bodde då i Stockholm men bolaget kom att få sitt huvudkontor i Berlin. 2008 lanserades SoundClouds webbsajt. SoundCloud var redan från början ett socialt medium på ett sätt som Spotify inte var. Användare kunde ladda upp musik och interagera med andra användare på ett helt annat sätt än de kunde i Spotify.

SoundCloud var i början främst en utmanare till MySpace. Så här skriver Fleischer och Snickars om SoundCloud i sin bok Den svenska enhörningen som handlar om Spotify:

Under en studieresa i Silicon Valley hade dock Wahlforss och Ljung snappat upp de senaste trenderna, och inte minst inspirerats av hur bilddelningssajten Flickr – flera år före Instagram – arbetade med att skapa en förtrolig stämning användare emellan. Ur dessa tankar föddes idén till Soundcloud, som snart började utmana Myspace som forum för tvåvägskommunikation mellan artister och fans. Den nya idé som introducerades var möjligheten att skriva en kommentar på ett visst ställe i en ljudfil, vilket snart blev populärt inte minst i de musikscener som mer kretsade kring dj-mixar än enskilda låtar. Det var en grundläggande skillnad mellan Soundcloud och Spotify, en annan var att Sound-clouds främsta målgrupp från början var de som (likt Wahlforss) själva gjorde musik.

SoundCloud var i likhet med Spotify beroende av ständigt tillskott av nytt kapital, men i lite mindre skala. Finanskraschen 2004 blev problematisk för företaget:

2008 kraschade världens finansmarknader. Ingen ville investera. 2009 var situationen desperat för de två svenskarna. De hade slutat betala ut löner till sina anställda och mötet med det brittiska riskkapitalbolaget Doughty Hanson Technology Ventures var i princip den sista chansen.

”Soundcloud var i bedrövligt skick och även jag själv. Jag hade ingenstans att bo och letade lägenhet. Dessutom var jag mitt i en turbulent kärlekshistoria. Jag drabbades av en renodlad panikångestattack, en sådan där när man verkligen inte kan andas. Det var för jäkligt. Jag var förtvivlad”, sa Eric Wahlforss till Di Weekend i en intervju 2012.

Doughty Hanson Technology Ventures investerade 2,5 miljoner euro år 2009, 2011 tog de in ny finansiering från Union Square Ventures och Index Ventures som satsade 10 miljoner USD. År 2010 hade tjänsten 1 miljon användare och två år senare, maj 2012, hade de 15 miljoner användare. 2011 satsade Ashton Kutcher and Guy Osearys A-Grade Fund i SoundCloud och 2012 tog de in 340 miljoner kronor i nytt kapital från riskkapitalbolagen Kleiner Perkins, Eniac Ventures och GGV Capital.

2012 fick SoundCloud en bättre anpassning till mobiltelefoner och 2013 hade tjänsten 40 miljoner användare. Men musiken från de stora musikföretagen Universal, Warner och Sony BMG fanns inte på sajten då företaget inte hade några avtal med dem.

År 2014 började SoundCloud med annonser på sajten och drog in 150 miljoner USD i ny finansiering från b.a. Kleiner Perkins, Index Ventures, GGV Capital, Union Square Ventures och The Cherning Group. Värdet av företaget uppskattades vid denna tid till 4,5 miljarder kronor. De lyckades också skriva avtal med Warner Music som också fick en aktiepost. Men de lyckades inte få in mer kapital trots försök. De diskuterade också med Twitter om att det bolaget skulle köpa SoundCloud. Men de hade problem med Sony BMG och med att användare laddade upp musik som de inte hade rättigheter till:

I takt med att Soundcloud växte började musikindustrin tappa sitt tålamod. Samma bransch hade benådat Spotify först efter att ha säkrat delägarskap i bolaget och 70 procent av dess intäkter. Soundclouds förhandlingsläge var alltså pressat när bolaget för några år sedan skulle börja övertyga skivbolagen – stora som små – att gå med på en modell där de skulle få betalt.

”Det har varit ett jäkla jobb att få ombord alla från majorbolag till indiebolag”, säger Eric Wahlforss i dag. ”Alla de stora skivbolagens grenar har ganska mycket inflytande och olika åsikter om hur världen borde se ut.”

I juni 2015 skrev företaget avtal med Merlin, ett samarbetsbolag mellan mindre skivbolag och i början av 2016 skrev bolaget avtal med Universal Music och Sony BMG. Nu hade de avtal med alla de stora musikföretagen. Samtidigt lanserade de en abonnemangstjänst (betaltjänst). 2015 lånade företaget också 650 miljoner kronor, varav 300 miljoner kronor från Tennenbaum Capital Partners.

År 2016 hade SoundCloud 175 miljoner användare och ett musikbibliotek med 175 miljoner låtar vilket ska jämföras med Spotifys 75 miljoner användare och 30 miljoner låtar. Det ska då nämnas att huvuddelen av SoundClouds musikstycken är egenuppladdade låtar av mindre musikgrupper, musiker och andra användare. SoundCloud fungerar också som en sajt där okända mindre band kan lansera sina första låtar. Det förekommer också att de stora musikföretagen använder tjänsten på det sättet.

Twitter köpte slutligen 11% av SoundCloud när bolaget tog in 96,3 miljoner dollar i nytt kapital år 2016. Andra investerare var bl.a. Index Ventures, Union Square Ventures och Doughty Hanson & Co  som all återigen investerade i företaget. Enligt Financial Times förde de också samtal med Spotify om att sälja SoundCloud till dem men det resulterade i så fall i ingenting. Värdet av SoundCloud vid denna tid uppskattades till 5,4 miljarder kronor.

2017 tog SoundCloud in ytterligare 169 miljoner dollar i kapital från bl.a Temasek Holdings och The Raine Group. De tog också upp nya lån från Kreso Capital, Ares Capital och Davidson Technologu

SoundCloud är integrerat med en mängd andra sociala medier som bloggar, facebook, Twitter, med widgetar och appar eller direkt med musikprogram som GarageBand, Logic Pro, and PreSonus Studio One DAW. En stor mängd olika ljudformat stöds av SoundCloud. Efter avtalen med det stora musikföretagen har dessa möjlighet att själv agera för att ta bort sådana musik och sådana låtar som de anser innebär upphovsrättsbrott.

Idag är antalet låtar på sajten cirka 125 miljoner, antalet anställda i företaget cirka 300. Men bolaget har en stor likhet med Spotify. Företaget har aldrig gått med vinst. Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer och liknande tjänster sysslar främst med att förändra hur musiken distribueras och hur vi betalar för den. SoundCloud är istället är en öppen plattform, där vem helst kan ladda upp musik eller ljudklipp. Huvudsakliga ägare i bolaget är troligen de olika riskkapitalbolagen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Navigation<< Skype – ZennströmThe Pirate Bay – Neij, Sunde och Svartholm >>
Advertisements

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.